Waarom is rekenen zo moeilijk?
Veel beelddenkers hebben enorm veel moeite met rekenen. Dit hoor ik ook vaak terug in mijn praktijk wanneer nieuwe klanten voor het eerst in mijn praktijk komen.
Ouders zitten vaak met hun handen in het haar. Ze hebben al van alles geprobeerd, maar het lukt niet. Op school moeten ze de tafeltjes leren, maar het lukt je kind maar niet om ze in het hoofd te krijgen. Ook de plus- en minsommen zijn lastig.
Getalbegrip
Allereerst is het belangrijk om te weten of de beelddenker getalbegrip heeft. Als het getalbegrip ontbreekt is de stap naar sommen maken veel te groot en op dat moment eigenlijk ook wel onmogelijk. Dus eerst zal er gewerkt moeten worden aan het getalbegrip. Op het moment dat dat gelukt is, kun je over naar de volgende stap. Zonder getalbegrip zal een beelddenker namelijk het nut niet inzien van sommen en gaat hij ze ook niet begrijpen.
Als het getalbegrip wel aanwezig is, lukken sommen onder de 10 meestal nog wel, maar boven de 10 wordt het wel steeds lastiger. Onder de 10 kunnen ze vaak nog wel op hun vingers tellen, maar hoe groter de getallen hoe moeilijker dat dus wordt.
Tafeltjes stampen
Neem nu bijvoorbeeld de tafeltjes. Vroeger moesten we op school alles erin stampen. De tafeltjes werden dagelijks opgedreund in de klas. We konden ze wel dromen. In het huidige onderwijssysteem is dat niet meer en maken ze gebruik van meerdere manieren om de tafeltjes aan te leren en als ze het behaald hebben krijgen ze vaak een tafeldiploma. Dit stimuleert de kinderen natuurlijk enorm, maar zit het er dan ook echt in of is het geluk dat ze het gehaald hebben? Zit het in het lange termijngeheugen? En begrijpen ze ook wat ze nu geleerd hebben? Voor een beelddenker is dit enorm lastig.
Maar hoe kun je een beelddenker dan leren rekenen?
In mijn praktijk hanteer ik de Ikleeranders methode. Met deze methode ga je kinderen op een andere manier leren rekenen. Ze leren hoe ze sommen gaan automatiseren. Maar ook de tafeltjes gaan we op een andere manier visueel maken, zodat ze ook gaan zien dat 2×4=8 hetzelfde is als 4×2=8. Daarnaast ben ik vaak met kinderen in beweging. Want bewegend leren is vaak veel leuker, maar ook veel effectiever voor ze. De hersenen worden gestimuleerd en geactiveerd en het resultaat is dat ze het beter kunnen gaan onthouden.
Honderdveld
Een handig hulpmiddel is het honderdveld. In mijn praktijk maak ik gebruik van een rekenmat. Dit is eigenlijk een groot honderdveld wat op de grond ligt. Als een kind weet dat je naar rechts moet “lopen” op een honderdveld voor plussommen en naar links moet “lopen” voor minsommen, kun je dat heel goed op de mat doen. Vaak vinden ze dat ook leuker dan op papier. Want ze zijn lekker bewegend aan het leren. Zoals ik hierboven ook al schreef, als kinderen in beweging komen, worden de hersenen ook meer geactiveerd en gestimuleerd, waardoor ze het makkelijk in hun hersenen gaan opslaan. Je maakt het meteen visueel voor ze en dat is voor een beelddenker heel erg fijn.
Heb je nu ook een kind wat veel problemen ervaart met rekenen en automatiseren en weet je niet meer hoe je dit moet aanpakken? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen.