Is beelddenken leeftijdsgebonden?
Daar kan ik heel kort in zijn. Nee. Beelddenken is niet leeftijdsgebonden. Waarom zouden we denken dat beelddenken aan leeftijd gebonden is? Houdt het op als je volwassen bent? Nee, zo werkt het niet. Beelddenken doe je of doe je niet. Net zoals met autisme. Dat heb je of heb je niet. Adhd heb je of heb je niet. En zo kan ik nog meer voorbeelden opnoemen. Maar het hoort bij jou als persoon. Je kunt er niet overheen groeien, maar je kunt er wel mee leren omgaan. Vroeger bestond beelddenken ook, maar was het niet zo bekend.
Hersenen
Je wordt allemaal geboren met een linker- en een rechterhersenhelft. Maar als baby heb je een dominante rechterhersenhelft. Baby’s kunnen nog niet praten en dus gebruiken ze alleen de lichaamstaal. Ze gebruiken armen en benen om duidelijk te maken wat ze willen.
Pas als het kind gaat praten gaat taal overheersen en gaan ze de wereld anders bekijken.
Als het kind ongeveer 3 of 4 jaar is gaat het in woorden denken. Dan gaat de linkerhersenhelft mee aan het werk. Maar dit werkt niet voor alle kinderen zo. Bij sommige kinderen blijft de rechter hersenhelft dominant, dit zijn de beelddenkers.
Bij deze kinderen kan een leerachterstand ontstaan omdat de linkerhersenhelft niet actief mee werkt. Deze kinderen blijven in beelden denken. Kinderen die voornamelijk met de rechterhersenhelft werken en ook hun cognitieve vaardigheden daarin goed ontwikkelen, scoren vaak hoog op een IQ test. Dit zijn vaak de hoog intelligente of hoogbegaafde kinderen.
Langer kleuteren
Vaak blijven kinderen die in beelden denken langer kleuteren. Omdat ze te weinig taalbesef hebben, wordt er gedacht dat ze nog niet toe zijn aan de volgende stap. Echter als deze kinderen in beelden denken heeft langer kleuteren helemaal geen zin. Want de manier hoe deze kinderen denken en informatie verwerken veranderd niet met een jaar langer kleuteren.
Een andere manier van lesgeven wel.
Erfelijk
Is beelddenken erfelijk? Ja. Beelddenken is voor 50% erfelijk. Meestal is één van de ouders ook een beelddenker. In sommige gezinnen zie je dan ook meerdere beelddenkers binnen het gezin.
In ons eigen gezin was dat uiteindelijk ook. Toen de problemen met onze oudste op school begonnen hadden we nog helemaal geen kennis van beelddenken. Wel kreeg hij de diagnose autisme. Maar na lang zoeken op internet kwam ik een artikel tegen over beelddenken en voor mijn gevoel vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Zo dacht ik zelf ook! Alleen in onze tijd was dat nog helemaal niet bekend. Ik ben anders met onze kinderen omgegaan en ook voor mezelf heb ik het een en ander anders kunnen gaan bekijken. Het gaf herkenning en duidelijkheid! Ook autisme speelt een rol in ons gezin, maar beelddenken is hier ook een groot onderdeel van. Toen onze dochter ook de diagnose autisme kreeg, ben ik ook voor haar verder gaan kijken. En nu kan ik concluderen dat ze meer beelddenkers zijn. We bekijken nu alles vanuit een andere kant. Want autisme en beelddenken komt veel samen voor. En dus is het altijd het belangrijkste om te kijken naar het kind. Wat heeft het kind nodig.
Beelddenken heeft ook voordelen!
Veel beelddenkers zijn namelijk ook heel creatief! Sommige kunnen heel goed tekenen of ze kunnen hele mooie bouwwerken maken van blokjes. Doordat ze enorm snel kunnen denken, 32 beelden per seconde tegen 3 beelden per seconde voor een taaldenker, zien deze kinderen heel snel alle filmpjes in hun hoofd voorbij komen. In deze tijd waar steeds meer digitaal gaat, kunnen deze kinderen dat heel goed bijhouden.
Ikleeranders methode
Omdat deze groep beelddenkers dus op een andere manier denken, hebben ze ook een andere manier van onderwijs nodig. Ik maak in mijn praktijk gebruik van de Ikleeranders methode. Met deze methode leer je kinderen hoe ze anders met de lesstof om kunnen gaan. Ze leren het alfabet, leren automatiseren, klok kijken. Maar ook planningen maken, huiswerk plannen, samenvattingen maken.
Op deze manier kunnen ze wel meekomen in het huidige onderwijssysteem.
Ik hoop dat ik je een beetje duidelijkheid heb kunnen geven in wat beelddenken is. Het is dus niet leeftijdsgebonden. Omdat er nu steeds meer aandacht voor komt, vallen er voor veel ouders ook puzzelstukjes op zijn plaats. Ik hoor vaak de reactie van ouders, “Had ik dat vroeger maar geweten. Dan was het een stuk eenvoudiger geweest op school.”
Dat telde ook voor mij zelf. Omdat ik met beelddenken in aanraking kwam door onze kinderen, ben ik me erin gaan verdiepen. En ook ik had dezelfde gedachten. Had ik dit vroeger maar geweten. Nu ga ik anders om met veel situaties en dat geeft enorm veel rust.
Herken je hier nu ook jezelf of je kind in en en je nieuwsgierig geworden? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. En wie weet vallen er voor jou ook puzzelstukjes op zijn plek!