Beelddenkers en examenstress
De examentijd is voor veel scholieren een intense periode vol stress. Maar als je een beelddenker bent, is het alsof je nog een extra hindernis moet overwinnen. Terwijl je je voorbereidt op de examens, gaan er allerlei extra gedachten om in je hoofd die het lastig maken om je hoofd koel te houden als de druk enorm stijgt. En dat geeft een hoop examenstress.
Wat gebeurt er in het hoofd van een beelddenker tijdens examenstress?
Allereerst is het belangrijk om te weten wat beelddenken is. Iemand die in beelden denkt, denkt niet in woorden, maar zoals het woord het al zegt, in beelden. Als je geboren wordt, is je rechterhersenhelft dominant. Je gaat op ontdekking uit, je ziet heel veel dingen om je heen. Maar je hebt hier nog geen woorden voor.
Vervolgens als je groter bent ga je leren praten en bij de woorden plaatjes bedenken. Dan zet je je linkerhersenhelft aan de gang. Alleen bij sommige mensen blijft de rechterhersenhelft dominant. Deze groep mensen noemen we beelddenkers. Zij vertalen alles om hun heen naar beelden. Ze verwerken 32 beelden per seconde, terwijl een woorddenker 2,5 woorden per seconden verwerkt. Je kunt je voorstellen dat dit heel veel energie kost.
Maar dan heb je ook nog een examen. Nog meer stress. Beelddenken is een gave, want je kunt alles in je hoofd in een film zien. Niet iedereen kan dat. Maar als de examenstress toeslaat, wordt het eigenlijk een last. Want je hoofd raakt helemaal vol met beelden en associaties, waardoor het enorm moeilijk wordt om je te concentreren op de rechte lijn van een examen.
Wat kun je doen om de examenstress de baas te worden?
- Maak gebruik van visuele hulpmiddelen. Een beelddenker is heel creatief. Dus maak gebruik van tekeningen, kleurtjes, maak diagrammen zodat de saaie examenstof wat interessanter wordt. En je het daardoor ook beter kunt onthouden. Dat verlaagt de druk.
- Maak een duidelijke planning. Met een goede planning houd je overzicht op wat je moet leren.
- Maak gebruik van je kracht om de stof als een film te zien. Probeer de stof om te zetten in een film. Wees creatief!
- Als de stress echt teveel wordt, kun je oefenen met ademhalingsoefeningen of mindfulness om de stress onder controle te houden.
- Zorg voor voldoende beweging. Ga tussen het leren door even een rondje lopen. Op het moment dat je gaat bewegen, gaat je lichaam een stofje aanmaken (dopamine) wat ervoor zorgt dat je hersenen in de actieve stand gaan.
- Voldoende slaap! Slaap is ontzettend belangrijk voor je lichaam. Zowel je lichaam als je hersenen komen dan tot rust. De prikkels kunnen even zakken en je zenuwen worden weer rustig.
- Vitamines! Eet voldoende groenten en fruit. Dat is altijd al goed natuurlijk, maar in deze periode nog meer. Daarvan blijft je lichaam gezond en actief.
- Leg je telefoon weg of zet hem uit. Dit is misschien nog wel het moeilijkste gedeelte. Maar mobieltjes zorgen voor afleiding. Even dit kijken, even dit binnenkomende berichtje checken. En voordat je het weet ben je weer uit je concentratie. Focus op je lesstof, want zonder de afleiding van je telefoon, ben je ook veel sneller klaar met leren en houd je tijd over voor ontspanning.
Wat kun jij als ouder doen om je kind door de examens heen te helpen?
Als ouders sta je vrij machteloos aan de zijlijn. Want je kunt je kind wel grotendeels helpen met leren, als ze dat al toelaten, maar toch moeten ze het uiteindelijk zelf doen. Maar met onderstaande punten kun je ze wel ondersteunen.
- Geef ze aandacht. Luister goed naar je kind wat hij of zij nodig heeft en geef ze de steun waar ze om vragen.
- Misschien kun je op school vragen om extra tijd om de druk te verlagen. Als ze minder druk hebben kunnen ze beter laten zien wat erin zit.
- Geef een compliment! Stimuleer ze op een positieve manier. Al gaat het misschien niet altijd zoals jij het als ouder zou willen. En misschien zijn de resultaten ook niet altijd wat je verwacht had. Maar als ze hun best hebben gedaan, geef ze dan ook dat compliment. Daar groeit hun zelfvertrouwen weer van. En dat hebben ze nodig!
- Praten! Ga met je kind regelmatig in gesprek. Vraag tussendoor hoe het gaat met het leren. Of ze nog hulp of extra uitleg nodig hebben. Maar praat vooral ook met ze na het examen. Ze kunnen dan even vertellen hoe het is gegaan. Hoe ze het ervaren hebben. Viel het tegen? Of was het juist heel makkelijk? Heeft de manier van leren ze geholpen of moet je wellicht nog iets aanpassen voor de volgende keer?
Conclusie
Examenstress kan een behoorlijke innerlijke strijd zijn voor beelddenkers, maar met wat support en handige tips en trucs kunnen ze deze uitdaging overwinnen. Door te begrijpen hoe beelddenkers denken en gebruik te maken van de juiste tools, kun je ze helpen deze periode door te komen.
Heeft jouw kind binnenkort ook examens? Of heeft je kind moeite met leren en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met mij op en dan kijken we samen wat ik voor jullie kan betekenen. Dat kan door een reactie achter te laten onder deze blog of door het invullen van het contactformulier op mijn website.