Beelddenkers en de feestdagen!
De feestdagen staan weer voor de deur en dat betekent voor veel kinderen maar ook voor de ouders weer een spannende, onrustige tijd. Zeker voor kinderen die in beelden denken. Deze bijzondere dagen kunnen voor beelddenkers heel veel prikkels oproepen. Alle voorbereidingen op school, maar ook thuis en in de winkels. Het maken van verlanglijstjes. Er veranderd zoveel, dat de kans op overprikkeling heel erg groot is. Daarom is het belangrijk dat er zoveel mogelijk duidelijkheid wordt gegeven. In deze blog zal ik je wat tips geven om de feestdagenspanning voor beelddenkende kinderen te verminderen.
Maar wat is nu beelddenken?
Heel makkelijk gezegd, iemand die in beelden denkt, denkt niet in woorden, maar zoals het woord het al zegt, in beelden. Helaas is het niet zo simpel als het klinkt, want beelddenken gaat veel verder dan alleen maar in plaatjes denken. Als je geboren wordt, is je rechterhersenhelft dominant. Je gaat op ontdekking uit, je ziet heel veel om je heen, maar je hebt hier nog geen woorden voor. Vervolgens als je groter bent, ga je leren praten en bij de woorden plaatjes bedenken. Dan zet je je linker hersenhelft aan het werk. Alleen bij sommigen mensen blijft de rechter hersenhelft dominant. Deze groep noemen we de beelddenkers. Zij vertalen alles om hun heen naar beelden. Waaraan kun je een beelddenker herkennen? Een beelddenker is vaak dromerig, snel afgeleid, heeft een korte concentratieboog, is heel creatief, heeft weinig tot geen tijdsbesef, vaak weinig zelfvertrouwen en heeft makkelijk last van faalangst.
Beelddenkers en Sinterklaas
De tijd van Sinterklaas is voor veel kinderen een erg spannende tijd. Voor kinderen die in beelden denken kan deze periode ontzettend overweldigend zijn. Op school wordt het verhaal van Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten vertelt. Kinderen die in woorden denken, zullen dit verhaal heerlijk kunnen luisteren, maar voor kinderen die in beelden denken, gaat de film in het hoofd al lopen. Allerlei beelden komen er in hun hoofd op. Ze zien Sinterklaas en zijn Pieten letterlijk op de boot staan of op het dak met cadeautjes. Voor deze kinderen kan het helpen om gebruik te maken van plaatjes, pictogrammen of tekeningen om situaties duidelijker te maken. Het kan ze helpen om de spanning te verminderen, zodat ze meer kunnen genieten van deze tijd en minder spanning opbouwen.
Rijmpjes en gedichten
Vanaf de bovenbouw worden er op scholen vaak surprises gemaakt en daar horen ook rijmpjes bij. Beelddenkers hebben vaak moeite om een rijmpje te maken. Ze begrijpen vaak niet hoe rijmende woorden werken. Door gebruik te maken van plaatjes en afbeeldingen kun je ze hierin ondersteunen.
Voorbereiding
Sinterklaas is ook een tijd van verrassingen. Beelddenkers zijn niet zo heel goed in omgaan met verrassingen. Ze hebben graag duidelijkheid. Waar ben ik aan toe? Wanneer komt Sinterklaas op school? Wanneer mag ik mijn schoentje zetten? Bereid je kind goed voor. Dit kan heel gemakkelijk door het maken van een planning wanneer het schoentje bijvoorbeeld gezet mag worden. Zorg in ieder geval dat je heel voorzichtig te werk gaat met onverwachte momenten. En maak dit ook bespreekbaar met de leerkracht zodat ook zij er rekening mee kunnen houden.
Beelddenkers en Kerst
Net als Sinterklaas is voor beelddenkers ook de Kerst een periode vol overprikkeling. De kerstboom in huis en op school. Overal kleurtjes van kerstballen en wat te denken van de grote kerstshows in bijvoorbeeld de tuincentra. Superleuk om naartoe te gaan met kinderen, maar ook zo veel prikkels.
Cadeautjes
Het geven en krijgen van cadeautjes kan voor beelddenkers best lastig zijn. Ze kunnen zich ontzettend veel zorgen maken over het cadeautje dat ze aan anderen geven. Vindt de ander het wel leuk? Heb ik wel het goede uitgekozen? Ook het bedenken van cadeautjes om te vragen kan behoorlijk lastig zijn. Het kan helpen om concrete lijstjes te maken. Laat ze de plaatjes van internet of uit magazines erbij plakken. Dat maakt het overzichtelijker voor ze.
Planning voor de feestdagen voor beelddenkers
Zoals ik eerder al schreef is de tijd van de feestdagen een intensieve periode voor beelddenkers. Veel beelddenkers hebben dan ook behoefte aan duidelijkheid en structuur.
Wat helpend kan zijn is om een planning te maken. Wanneer komt Sinterklaas? Wanneer hebben we Kerstontbijt? Wanneer komen opa en oma? En wanneer krijgen we cadeautjes? Het kan deze kinderen ontzettend helpen om door deze drukke, intensieve, periode heen te komen met minder spanning en stress. Zie het een beetje als het maken van een vakantieplanning. Dat geeft ook rust in het hoofd, want ze weten waar ze aan toe zijn.
Kalmerende activiteiten voor beelddenkers tijdens de feestdagen
Tijdens de drukke feestdagen is het ook heel belangrijk om tussendoor te zorgen voor rustmomenten. Want er komen al zoveel prikkels binnen bij deze kinderen, maar ook voor volwassen beelddenkers kan dit heel fijn zijn. Ga bijvoorbeeld even lekker tussendoor een wandeling maken. Even heerlijk naar buiten is goed voor iedereen. Maar denk ook aan samen even een film kijken, of koekjes bakken. Het zijn kleine dingen. Maar als kinderen op deze manier bezig zijn, vergeten ze even de spanning rondom al deze feestdagen.
Feestdagentips voor ouders en leerkrachten van beelddenkende kinderen
Als ouder, maar ook zeker als leerkracht, zijn er best wel wat dingen die je kunt doen om deze kinderen te helpen door deze spannende periode heen te gaan en ze ook te laten genieten van deze tijd. Ik zal een paar punten noemen:
- Zorg voor duidelijkheid en structuur.
- Maak een planning zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Daardoor haal je de spanning van onverwachte momenten er wat af.
- Maak gebruik van visuele ondersteuning. Tekeningen, plaatjes, pictogrammen, planbord.
- En heel belangrijk, communiceer goed met het kind. Luister naar zijn of haar vragen en stel hem gerust door gebruik te maken van bovengenoemde tips.
Sinterklaas en Kerst bij ons in huis
Ook hier in huis was de spanning rondom de feestdagen enorm voelbaar en te merken.
Onze zoon was toen hij klein was ook letterlijk ziek van de spanning. Door veel met hem te praten en hem te laten voelen dat we hem begrepen konden we hem goed helpen deze tijd door te komen en er toch van te genieten.
Ik maakte een planning wanneer Sinterklaas aankwam en waar. Hoe laat gingen we naar de intocht en wie gingen er mee? We maakten duidelijk wanneer hij zijn schoentje mocht zetten thuis. En we schreven een brief naar Sinterklaas waarin we vroegen wanneer hij de cadeautjes kwam brengen omdat hij zoveel spanning had. Op deze manier konden we voor hem op de planning zetten wanneer de cadeautjes zouden komen. Natuurlijk is er dan nog spanning, maar leuke spanning mag er ook zijn. We probeerden zoveel mogelijk duidelijkheid te maken voor hem.
Onze dochter ging hier wat anders mee om. Ieder kind is natuurlijk uniek. Maar ook voor haar was de spanning soms echt teveel en dus maakten we ook nu weer een planning. In tegenstelling tot onze zoon vond ze juist alle kleuren rondom Kerst wel heel erg leuk. Nog steeds, ze is nu bijna 14 jaar, wil ze graag naar de Kerstshows bij de Tuincentra. We doen dat zeker, want ik vind het ook leuk, maar wel gedoseerd. Niet alles tegelijk. En daarna thuis zorgen voor rust. Geen prikkels. Zodat het hoofd en lichaam weer rust krijgt. De afwisseling is voor deze kinderen heel belangrijk. Nu ze ouder wordt kan ze dat zelf ook steeds beter aangeven. Ze leren er wel mee omgaan. Maar dat vergt heel veel tijd en energie. Van allemaal.
Vergeet niet te genieten.
De feestdagen kunnen dus een enorme tijd zijn van veel spanning, onverwachte momenten, onduidelijkheid, maar door gebruik te maken van visuele ondersteuning, planningen en daardoor te zorgen voor duidelijkheid en structuur, kun je deze periode ook heel mooi en fijn maken samen.
Mocht je nog vragen hebben of ondersteuning kunnen gebruiken, neem dan contact met mij op. Een kennismakingsgesprek is altijd gratis en vrijblijvend.