juiste plaatse beelddenker in de klas

Een beelddenker in de klas

Een beelddenker in de klas

Wanneer je als leerkracht een beelddenker in de klas hebt, is het heel belangrijk om deze ook op de juiste plaats in de klas te zetten. Een beelddenker is heel gevoelig voor alle prikkels die om hem of haar heen plaatsvinden. Dus als je ze bij een deur zet, zullen ze niet alleen zien wat er in de klas gebeurt, maar ook wat er op de gang gebeurt. Maar wat is dan wel de juiste plaats? 


Achterin de klas is de beste optie. Op deze plaats kan een beelddenker overzien wat er in de klas gebeurt. Je kunt op het bureau eventueel een study buddy plaatsen zodat ze tijdens het werken zo min mogelijk last hebben van afleiding door wat er in de klas gebeurt. Sommige kinderen zullen het wellicht prettiger vinden om voorin de klas bij de leerkracht te zitten, maar dan moeten ze de geluiden wat er achter hen gebeurt kunnen “uitzetten” en dat is vaak moeilijker voor een beelddenker. De plaats voor een beelddenker in de klas is dus ontzettend belangrijk. Het zorgt voor betere concentratie en minder afleiding door alles wat er om het kind heen gebeurt. 

Voor een leerkracht is het dus heel belangrijk om te weten of hij een beelddenker in zijn klas heeft. Aangezien het steeds meer voorkomt is de kans groot van wel. 


Waar kun je een beelddenker aan herkennen in de klas?

Als je als leerkracht een beelddenker in de klas hebt, zijn er aan aantal factoren waar je dit aan kunt herkennen. 

– kinderen kunnen moeilijk stil blijven zitten.

– verminderde concentratie.

– dromerig.

– geen tijdsbesef.

– moeite met plannen en organiseren. 

– snel afgeleid.

– heel creatief.

– kunnen slecht tegen harde geluiden.

– moeilijk leesbaar handschrift.


Uiteraard zijn er nog meer factoren waar je ze aan kunt herkennen, maar dit zijn de meest voorkomende. 


Wat kun je als leerkracht doen?

Geef ze meer tijd.

Een beelddenker heeft veel last van tijdsdruk. Als ze hun taken binnen een bepaalde tijd moeten maken, blokkeren ze vaak. De verwerkingssnelheid gaat omlaag. Het werkt verlammend voor ze. Ook het automatiseren is daardoor lastig. Geef ze extra tijd, of laat ze minder opdrachten maken. Het gaat erom dat ze de stof snappen en niet de hoeveelheid die ze maken. Dit geeft meer lucht voor ze.


Top-down.

Een beelddenker leert vaak Top-down en verwerkt het ook op deze manier. Daarom is het belangrijk dat de stof ook Top-down wordt aangeleverd. De huidige lesmethode is standaard Bottom-up. Ze willen vaak weten wat het resultaat gaat zijn. Wat levert het ze op? Wat is het nut van de opdracht? Probeer het ook op deze manier aan te bieden.


Wees creatief!

Maak de lessen ook wat creatiever. Dat vindt ieder kind leuker en op die manier leren ze ook makkelijker. Teken dingen uit. Ga naar buiten. Stimuleer de leerlingen positief ten opzichte van elkaar. Dat geeft meer begrip en meer plezier voor iedereen.


Luister naar het kind.

Het is belangrijk dat een beelddenker zich gezien en gehoord voelt. Kom hierin tegemoet aan de behoeften van een beelddenker. Maak een praatje met ze. Vraag hoe het gaat of waar ze hulp bij nodig hebben. Is het duidelijk genoeg? Of hebben ze iets anders nodig om tot leren te komen? Dat maakt het voor iedereen prettiger. 


Voorkom faalangst!

In het artikel “Beelddenken en hooggevoeligheid” heb ik geschreven over faalangst. Een beelddenker is heel gevoelig voor faalangst. Omdat de huidige lesmethode niet aansluit bij hun behoeften, hebben ze vaak het idee niet goed genoeg te zijn. Ze leggen de lat heel erg hoog. Haast onrealistisch. Dit kan zich ook gaan uiten in ongewenst gedrag, maar ook in faalangst of een burn-out.


Hulpmiddelen.

Voor de kinderen die last hebben van harde geluiden, kun je gebruik maken van een koptelefoon. Ook zijn er zogeheten study buddy’s. Dit zijn speciale houten schermen die je op het bureau kunt plaatsen, zodat ze geen last en afleiding hebben van dingen die om hun heen gebeuren. 

Vaak kunnen deze kinderen het beste achterin de klas zitten zodat ze beter het overzicht houden wat er in de klas gebeurt. En niet bij de deur van de klas, want dat geeft teveel afleiding, want alles wat er op de gang gebeurt is afleiding. 


Resultaat.

Je zult zien dat als je deze dingen toepast in de klas, je betere leerprestaties krijgt bij een beelddenker. Het kind zal beter in zijn vel zitten en met plezier naar school gaan. 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *