beelddenken en de overstap naar de middelbare school

Beelddenken en de overstap naar de middelbare school!

De overstap naar de middelbare school als beelddenker? Hoe maak je het makkelijker?

Als je kind de basisschool verlaat en naar de middelbare school gaat is dat voor jouw kind een spannend moment, een mijlpaal. Maar ook voor jou als ouder is het spannend. Maar als je kind een beelddenker is, kan deze overgang extra spannend zijn. Als je te maken hebt met een beelddenker, dan heb je vast al wel gemerkt dat jouw kind op een andere manier denkt en leert. Ze zien de wereld nou eenmaal anders als woorddenkers. Ze beleven ook alles op een andere manier. Deze manier van denken kan leiden tot allerlei uitdagingen die niet altijd even zichtbaar zijn. In deze blog deel ik hoe je je beelddenkende kind door deze verandering heen kunt helpen. Veel leesplezier!


Van kleine vis naar grote vijver

Toen jouw kind op de basisschool zat had je kind waarschijnlijk 1 leerkracht, misschien 2, omdat er veel leerkrachten meerdere groepen draaien. Maar de klas was altijd hetzelfde en de planning voor de dag ook. Er zat een duidelijke structuur in, waardoor het voor jouw kind goed vol te houden was. Maar als ze naar de middelbare school gaan verandert dit allemaal. Ze krijgen meerdere docenten, verschillende vakken, een lesrooster, huiswerk en niet te vergeten, een veel grotere schoolomgeving dan de veilige, kleine, basisschool.

Kinderen die heel veel baat hebben bij een vaste structuur en duidelijkheid kunnen hier behoorlijk op vastlopen. Er komt zoveel nieuwe informatie op ze af, dat ze soms echt niet meer weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Ze raken de controle kwijt en weten niet goed meer hoe ze alles moeten doen.


De nieuwe realiteit.

In mijn praktijk ontmoette ik Amy, een meisje van 14 jaar. Ze liep helemaal vast op school. Ze was uren bezig met haar huiswerk, tot in de late uurtjes ’s avonds. Maar doordat ze zo laat nog bezig was, kreeg haar hoofd geen ruimte om alle prikkels te verwerken en tot rust te komen. Daardoor sliep ze slecht en waren haar punten ook niet het resultaat van het vele leren. Haar moeder was ten einde raad. Ze had al van alles geprobeerd, maar wist het niet meer. Ze nam contact met mij op.

Misschien herken je dit ook wel bij je eigen kind?


Nieuwe school, nieuwe uitdagingen

Beelddenkers verwerken de informatie anders dan de meeste kinderen. Ze slaan alles in hun hoofd op in beelden en ervaringen en niet in woorden en teksten, zoals de meeste kinderen doen. Daarom is de middelbare school een grote uitdaging voor ze. Want hier wordt nogal veel verwacht van ze op dit gebied.

Kon jouw kind op de basisschool nog gemakkelijk meekomen en huiswerk maken, maar op de middelbare school lukt dat niet zo gemakkelijk meer. Je kind loopt tegen allerlei problemen aan.


Misschien herken je wel wat van onderstaande signalen:

  • Je kind weet niet goed waar het moet beginnen met het huiswerk.
  • Het lijkt alsof ze “dichtklappen” bij de hoeveelheid nieuwe informatie.
  • Ze stellen dingen uit en hebben moeite om taken af te ronden.
  • Planningen worden totaal genegeerd, of ze weten simpelweg niet hoe ze ermee om moeten gaan.

We kijken het nog wel even aan.

Veel ouders proberen hun kind zelf te helpen, maar vaak voelen beelddenkers zich dan nog meer onder druk gezet. Het bekende “Nou kom op, stel je niet aan. Even doorzetten.”, werkt vaak averechts. Helaas werkt dit niet voor jouw kind. Wat je kind nodig heeft is een andere aanpak. Het ontbreekt vaak nog aan de juiste tools om je kind echt verder te kunnen helpen.


De juiste begeleiding

De overstap naar de middelbare school is dus niet zomaar een “stapje”. Sommige kinderen vinden het geweldig en kijken er echt naar uit om naar de middelbare school te gaan, maar sommige kinderen ook totaal niet. En dat is ook oké. Daarom kan het enorm helpen om de juiste ondersteuning te krijgen. Want met een beetje extra hulp kan je kind leren hoe deze chaos in zijn hoofd omgezet kan worden naar overzicht. Want het gaat niet alleen om het maken of leren van het huiswerk of het onthouden van de lesstof, maar ook om het creëren van zelfvertrouwen en een manier van leren die écht bij hen past.


Ik begeleid kinderen zoals Amy met het vinden hun weg op de middelbare school. Zodat ze niet alleen beter kunnen leren, maar ook weer met plezier naar school gaan.


Het is meer dan alleen huiswerkstress!

De overstap naar de middelbare school raakt niet alleen de praktische kant van leren, het raakt ook de emoties van kind. Veel beelddenkers zijn heel erg gevoelig en raken ook snel in de stress. Wat weer kan leiden tot onzekerheid, faalangst, en weinig tot geen zelfvertrouwen.


Dit merkten ook de ouders van Amy. Doordat de resultaten niet waren wat ze hoopte, zakte het zelfvertrouwen van Amy. En dat is zo zonde en niet nodig. Maar het raakt jou als ouder ook enorm dat je je kind zo ziet worstelen. 


Je hoeft het niet alleen te doen!

Ik coach kinderen zoals Amy om weer beter tot leren te komen en met meer zelfvertrouwen naar school te gaan. Wil je weten hoe ik jouw kind kan helpen om de overstap naar de middelbare school makkelijker en fijner te maken? Neem dan gerust contact met mij op. Dit kan door te reageren onder deze blog of vul het contactformulier in. Ik help jullie graag verder.



PS: Dit artikel schrijf ik in de hij-vorm, maar hier kun je ook  zij lezen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *