Beelddenken

Wat is beelddenken?

Wat is beelddenken? Iemand die in beelden denkt, denkt niet in woorden, maar zoals het woord het al zegt in beelden. Als je geboren wordt, is je rechterhersenhelft dominant. Je gaat op ontdekking uit. Je ziet heel veel dingen om je heen, maar hebt hier geen woorden voor.

 Vervolgens als je groter bent ga je leren praten en bij de woorden plaatjes bedenken. Dan zet je je linker hersenhelft aan de gang. Alleen bij sommige mensen blijft de rechter hersenhelft dominant. Deze groep personen noemen we beelddenkers. Zij vertalen alles om hun heen naar beelden.


Beelddenken komt vaak voor bij:

– dyslexie

– dyscalculie

– autisme

– hoogbegaafdheid

– hoogsensitiviteit


Leerproblemen

Veel kinderen die in beelden denken hebben leerproblemen, zij leren anders. Dat kan zijn met spelling, maar ook met rekenen. Of klokkijken. Deze kinderen hebben moeite met het huidige onderwijssysteem en lopen daarom vaak vast, omdat het onderwijssysteem niet aansluit bij hun leerbehoeften. 

Het gevolg is dat deze kinderen hierdoor gaan achterlopen met de lesstof. Dit kan heel veel consequenties met zich meebrengen. Ze zijn niet meer gemotiveerd om naar school te gaan, worden onzeker, krijgen misschien faalangst. Ze worden makkelijker gepest. Ook krijgen ze vaak de diagnose dyslexie, terwijl dit niet altijd terecht is.


Voorbeeld van beelddenken

Een mooi voorbeeld van beelddenken is het woord Tuin. Stel je vraagt aan iemand om het woord “Tuin” op te schrijven. Iemand die in woorden denkt ziet het woord Tuin en zal het meteen kunnen opschrijven. Maar iemand die in beelden denkt, ziet een tuin met bloemetjes en blaadjes en een boompje bijvoorbeeld. Zij moeten eerst dit beeld omzetten naar een woordbeeld en kunnen het dan pas opschrijven. 

Nog een voorbeeld. Schrijf het woord “Hond” op.  De meeste mensen zien het woord Hond en kunnen dat ook meteen opschrijven. Maar een beelddenker ziet een hond lekker rennen in het bos met een groot bot. Dit beeld moet eerst omgezet worden naar een woordbeeld alvorens het kind het kan opschrijven. 

Dit is een groot probleem voor veel kinderen op school. Denk maar eens aan een dictee. Als een beelddenker alle beelden om moet gaan zetten naar woordbeelden kosten dat heel veel tijd en energie en de leraar gaat steeds maar door en door. De beelddenker loopt helemaal achter met de woorden bijhouden. Dit soort situaties verklaart de achterstand vaak op school. De snelheid erin houden met de huidige lesstof lukt dan vaak niet. De leerkracht zal denken dat het kind het niet kan, maar de kans is groot dat hij of zij het wel kan, maar doordat ze anders met de lesstof om gaan, komt er niet uit wat erin zit. 

 

Ikleeranders  

Ik heb de opleiding gedaan tot beelddenkcoach en maak gebruik van de Ikleeranders methode. Met deze methode kun je beelddenkers uitleggen hoe het in hun hersenen werkt. Waarom ze op een andere manier reageren. Maar ook hoe ze met de lesstof om moeten gaan en deze dus beter kunnen gaan begrijpen.  Hoe werkt het alfabet om beter te leren lezen. Maar ook leren automatiseren, zodat ze beter kunnen rekenen. Samenvattingen maken, plannen van huiswerk. Maar ook klokkijken is vaak moeilijk voor beelddenkers.  

Als ze dit goed aangeleerd krijgen, wordt het leren een stuk leuker en makkelijker. 


Doe de beelddenktest

Twijfel je of je kind een beelddenker is? Of misschien ben je zelf wel leerkracht en herken je dit bij een kind in jouw klas. Laat dan je emailadres achter op de homepage en je krijgt de beelddenktest automatisch in je email. En heb je nog vragen of wil je hier meer over weten, stuur me dan een berichtje. Dit kan heel gemakkelijk via het contactformulier

woman, girl, balloon-1172718.jpg